amore



Ibn Abbas sade: "Den som älskar för Allahs skull, och hatar för Allahs skull, och visar vänskap för Allahs skull och visar fiendskap för Allahs skull kommer få Allahs vänskap. Om man inte rättar sig efter detta kan ingen få känna den rätta smaken av Imaan även om denne har vart en flitig utövare av bön (salat) och fasta. Dagens människor är vänner och älskar endast för värdsliga orsaker men detta kommer inte ge dem någon nytta på Domedagen."
(Ibn Jarir, tagen ur Kitab at-Tawheed)

Ända sen jag blev muslim har jag funderat över detta att älska för Allahs skull. Det är något jag har strävat efter och försökt losta ut hur jag kan göra på bästa och ärligaste sättet, med ikhlaas. Å ena sidan tänker jag att om jag inte tycker om en person för dess personlighet, ni förstår ju att alla människor kan inte klicka, så är det lättare för mig att umgås och verkligen försöka älska denna endast för att det är en Gudsfruktig person. Förstår ni hur jag tänker? Men å andra sidan så kan man ju älska en persons personlighet för att den präglas av taqwa och ikhlaas. Jag menar - mina icke-muslimska vänner älskar jag inte på samma sätt som mina systrar eftersom de lever ett liv som vår Skapare hatar - hur kan  man älska något sådant?

Men allr detta går tillbaka till det jag skrev i nedanstående inlägg - vi måste rannsaka oss själva och verkligen tänka efter varför vi gör det vi gör. Alla saker i vardagen förtjänas att rannsakas. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0