vad är frihet för dig?

This is freedom



Jag och mina systrar brukar prata om att svenskarna skulle bli bra muslimer inshaAllaah, pga. deras akhlaaq (karaktär). De är väldigt lika muslimer när det gäller hur man ska bete sig bland folk, mot sina nära och kära m.m. (förutom en sak och det är gällande släktbanden - i islam är det viktigt att hålla släktbanden medan svenskarna är dåliga på det).

Men en sak som jag finner besvärligt med att jag är uppväxt här med svenska föräldrar och svenska normer och värderingar är kvinnosynen. Jag var närmre 20 när jag blev muslim och därmed har jag haft det synsättet på kvinnor under en väldigt lång tid och den är lite svår att få bort. Även fast jag genom tal kan säga hur en kvinna bör vara så har jag svårt för vissa saker undermedvetet. Jag vet nu att det naturliga för kvinnan är att vara i hemmet med barnen - det är hennes jobb. Jag skulle aldrig vilja ha ett annat jobb! Vilken välsignelse - att få ha att uppfostra sina barn och göra sin man nöjd som arbete!

Men här i Sverige så ska kvinnan vara Superwoman. Kvinnan ska vara så kvinnlig som möjligt men ha manliga egenskaper samtidigt. Hon ska ha sexuell erfarenhet och veta vad hon vill men samtidigt oskuld. Hon ska kunna allt om kläder, smycken, smink, skor och samtidigt kunna vara självständig när det gäller att fixa, hamra och spika i hemmet och veta hur man fixar bilen. Hon ska ha en utbildning och karriär och även hinna ta hand om hemmet och barnen. Hur kan ett hem vara lyckligt baserat på detta?

För att man ska kunna leva i harmoni tillsammans måste man ha klara regler och uppdelade sysslor - det vet vi alla, även fast de inte är muslimer så brukar man vilja veta vad ens egna sysslor är. Så i islaam är allt redan bestämt för oss och det blir inget tjafs om vem som ska laga mat på kvällen då båda har kommit hem från jobbet helt slutkörda.

Vad jag vill få fram är att islaam är frihet för mig. Det är en sådan lättnad att få vara kvinna för en gångs skull och inte skämmas för det utan tillochmed vilja lyfta fram de "kvinnliga" sidorna i mig! Hade jag fått välja hade jag nog skippat den här uppfostran jag har fått där jag har lärt mig att kvinnan ska vara självständig och inte olik mannen, men alhamdulillah - allt jag har gått igenom tills idag har gjort mig till den jag är och det var Allahs Plan. Alhamdulillah för islam och frihet för kvinnan!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0