Prövningar

Att vara svensk och muslim är inte det svåraste. Det svåraste är att vara muslim i väst. Att vara muslim som följer Qur'an och sunnah bland alla "moderna muslimer". Mina problem med min familj uppstår endast för att jag är feg och osäker på vad min familj och släkt ska tycka och tänka om mig. Jag har systrar som går igenom mycket svårare saker, mycket större prövningar, det känns som om jag inte ens får klaga. För jag har det inte svårt.

As for him who gives (in charity) and keeps his duty to Allāh and fears Him, And believes in Al-Husna. We will make smooth for him the path of ease (goodness).
(Al-Lail 92:5-7)

Allah kommer underlätta inshaAllah... Vi måste bara vara starka. Och komma ihåg varför vi gör detta. Varför vi avstår från denna livs "njutningar"* - vad är 70-80 år jämfört med evigheten? Även om vi levde i 200 år skulle det inte vara någonting - ens ett sandkorn jämfört med evigheten.

Do you think that you will enter Paradise before Allāh tests those of you who fought (in His Cause) and (also) tests those who are As-Sābirin (the patient ones, etc.)?
(Aali Imran 3:142)

Do people think that they will be left alone because they say: "We believe," and will not be tested.
(Al-'Ankabut 29:2)

Vi kommer bli testade tills vi dör, Profeten Mohammed, aleyhi salam, sade när S'ad ibn Abi Waqqas frågade vilka som var svårast prövade av folket: "The Prophets, then the right acting people, and so on down through various categories of people. Man will be tested according to the strenght of his faith. The stronger his faith, the more severe his trial, and the weaker his faiht, the lighter his trial. The believer will be continually tested until he walks on earth with all his wrong actions forgiven." (sahih al-Bukhari)

Må Allah vägleda oss till Sanningen och Den Enda Rätta Vägen inom islam och på denna jord. Ameen.

* Varför jag skrev njutningar inom " är för att om man har riktig imaan, när man kan känna sötman av imaan, så är dessa s.k. njutningar som vi avstår ifrån inte ens en njutning. Om vi skulle få göra det så skulle vi inte en det för vi vet att Allah inte tycker om det. Hur kan vi vilja göra något/älska något som Allah hatar?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0