Nytta i att lära sig om sekter

Källa: Kitab ul-Ilm av Shaykh Ibn Uthaymin sida 128

Fråga: Vad finns det för nytta för en student att lära sig om sekter som Jahmiyyah, Mu’tazilah och Khawarij trots att de inte existerar i vår tid?

Svar: Att lära sig om sekter med innovationer i vår tid gagnar oss genom att vi lär oss om deras fel så vi kan tillbakavisa dem om de skulle finnas, och dem finns idag.

Att den som frågar sade att de inte finns i vår tid är baserat på hans egna kunskap. Vi och andra människor känner dock till genom att vi vet vad olika människor håller på med att dessa sekter finns i vår tid, och de är aktiva med att kalla till sina innovationer. Vi måste av den anledningen lära oss om dem så vi känner till deras villfarelse och så att vi känner till sanningen och kan tillbakavisa dem som kallar till detta.

 

Källa: Fatwa.se


Kommentarer
Postat av: Svarten

Jag har lagt till din blogg på länklistan "Muslimer som bloggar": http://tinyurl.com/cdb4dh



Jag har kallat den för "Suediyah". Hoppas det är OK.

2010-04-15 @ 12:15:36
URL: http://svarten.blogspot.com/
Postat av: Farnaz

Lite vääääääl mycket "ripp-offs" från intrenet? Kanske dags att börja lära sig arabiska och öppna den riktiga Koranen istället? Och få egna uppfattningar än andras. :) Bara ett tips.. Bless

2010-04-24 @ 12:11:20
Postat av: naacima

mashallah fin blogg........jag ska läsa varje dag

2010-04-24 @ 21:14:49
Postat av: Suediyah

Farnaz: Jag är ingen shaykha så jag kan tyvärr inte ge ut egna fatwas, kom tillbaka om 60 år så kanske.

2010-05-15 @ 19:02:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0