mirror me



The believer is like a mirror to other believers (in truthfulness). The believer is a brother to another believer, he safeguards his property and he watches over his back

(Abu Dawod)

Övertygelse



إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ لَمْ يَرْتَابُوا وَجَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أُوْلَئِكَ هُمُ الصَّادِقُونَ

Only those are the believers who have believed in Allāh and His Messenger, and afterward doubt not but strive with their wealth and their lives for the Cause of Allāh. Those! They are the truthful.
(Al-Hujurat 49:15)

Abu Hurayrah rapporterade att Profeten Mohammed, sallalahu aleyhi wa salaam, sade (utdrag ur en längre hadith):

"...vem helst du möter bakom denna vägg, som vittnar om att det inte finns något/någon att dyrka förutom Allah, och hans hjärta är övertygat om det, ge honom den glada nyheten om Al-Jannah (Paradiset)"
(muslim)

His Paradise



يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِي إِلَى رَبِّكِ
رَاضِيَة ً مَرْضِيَّة فَادْخُلِي فِي عِبَادِي
وَادْخُلِي جَنَّتِي

(It will be said to the pious):
"O (you) the one in (complete) rest and satisfaction! Come back to your Lord, Well-pleased (yourself) and well-pleasing unto Him! Enter you, then, among My honoured slaves, And enter you My Paradise!"

[Al-Fajr 89:25-30]

Kärlek till Allah








O you who believe! Whoever from among you turns back from his religion (Islām), Allāh will bring a people whom He will love and they will love Him; humble towards the believers, stern towards the disbelievers, fighting in the Way of Allāh, and never afraid of the blame of the blamers. That is the Grace of Allāh which He bestows on whom He wills. And Allāh is All­Sufficient for His creatures' needs, All­Knower.
(Al-Ma'idah 5:54)


And of mankind are some who take (for worship) others besides Allāh as rivals (to Allāh). They love them as they love Allāh. But those who believe, love Allāh more (than anything else). If only, those who do wrong could see, when they will see the torment, that all power belongs to Allāh and that Allāh is Severe in punishment.
(Al-Baqarah 2:165)

Anas rapporterade att Profeten Mohammad, sallalahu aleyhi wa salam, sade (ungefärligt) att den som vill känna sötman av imaan måste inneha 3 egenskaper:
  • Älska Allaah och Profeten Mohammed, aleyhi salaam, mer än något annat, även dig själv.
  • Älska någon endast för Allaahs skull
  • Hata att gå tillbaka till kufr lika mycket som att kastas i en eld

covered



Talare: Imâm Muhammad Nâsir-ud-Dîn al-Albânî

Vår Herre (´azza wa djall) befallde kvinnan att ha på sig Djilbâb. Vi känner till syftet, nämligen att hon täcker sig och döljer sina skönheter. Alltså är syftet med denna befallning att avvärja prövningar.

Om en Djilbâb ersätts med ett annat klädesplagg och har ett annat namn, som exempelvis de två klädesplaggen – en ovandel och en underdel – som kvinnorna har på sig i Syrien och Jordanien och som varken kallas för ”´Abâ’ah” eller ”Djilbâb”, samtidigt som det täcker som en Djilbâb, så uppnår det precis samma syfte.

Således är det obligatoriskt att täcka kroppen med klädesplagg som ´Abâ’ah eller tom bättre om det finns. Trots det, måste hon ha på sig Khimâr i vilket fall som helst. Syftet är alltså inte ´Abâ’ah i sig. Syftet är att kvinnan avskärmar sig själv från männens blickar. Om det då finns ett annat klädesplagg som uppnår samma syfte samtidigt som hon har på sig Khimâr, så är det tillåtet och ingen skada är skedd.


Källa: Silsilat-ul-Hudâ wan-Nûr (101)
muslimah.se

markering



Frihet är inte att behöva anpassa sig själv, sin kropp, sitt utseende för andra människor.
Frihet är inte att dömas för sitt yttre.

Det är lätt för vackra människor att säga att ytan inte är så viktig, att allt i slutändan handlar om insidan. Fråga någon som är mindre lyckligt lottad i utseendet och se hur denne har påverkats livet igenom. Hur gärna vi än vill komma förbi det och se människor för det de har på insidan så kommer det alltid finnas där och påverka oss. Frihet för mig är att slippa yttre påtryckningar om hur jag "bör" vara, ha på mig, gå, prata. Frihet för mig är att veta att det enda som spelar roll är mitt inre och hur min ärlighet (ikhlaas) till Gud är. Att ha på mig svart är ingen obligation i islam men för mig är det en stark markering. Jag vill visa att västvärldens fixering vid det yttre och det materiella inte biter på mig. Jag är nöjd med det jag har och med att min man tycker att jag är vacker, och att Gud tycker jag är vacker på insidan.
Allt annat är obetydligt.



Syftet med hijab



finn ett fel

vad är frihet för dig?

This is freedom



Jag och mina systrar brukar prata om att svenskarna skulle bli bra muslimer inshaAllaah, pga. deras akhlaaq (karaktär). De är väldigt lika muslimer när det gäller hur man ska bete sig bland folk, mot sina nära och kära m.m. (förutom en sak och det är gällande släktbanden - i islam är det viktigt att hålla släktbanden medan svenskarna är dåliga på det).

Men en sak som jag finner besvärligt med att jag är uppväxt här med svenska föräldrar och svenska normer och värderingar är kvinnosynen. Jag var närmre 20 när jag blev muslim och därmed har jag haft det synsättet på kvinnor under en väldigt lång tid och den är lite svår att få bort. Även fast jag genom tal kan säga hur en kvinna bör vara så har jag svårt för vissa saker undermedvetet. Jag vet nu att det naturliga för kvinnan är att vara i hemmet med barnen - det är hennes jobb. Jag skulle aldrig vilja ha ett annat jobb! Vilken välsignelse - att få ha att uppfostra sina barn och göra sin man nöjd som arbete!

Men här i Sverige så ska kvinnan vara Superwoman. Kvinnan ska vara så kvinnlig som möjligt men ha manliga egenskaper samtidigt. Hon ska ha sexuell erfarenhet och veta vad hon vill men samtidigt oskuld. Hon ska kunna allt om kläder, smycken, smink, skor och samtidigt kunna vara självständig när det gäller att fixa, hamra och spika i hemmet och veta hur man fixar bilen. Hon ska ha en utbildning och karriär och även hinna ta hand om hemmet och barnen. Hur kan ett hem vara lyckligt baserat på detta?

För att man ska kunna leva i harmoni tillsammans måste man ha klara regler och uppdelade sysslor - det vet vi alla, även fast de inte är muslimer så brukar man vilja veta vad ens egna sysslor är. Så i islaam är allt redan bestämt för oss och det blir inget tjafs om vem som ska laga mat på kvällen då båda har kommit hem från jobbet helt slutkörda.

Vad jag vill få fram är att islaam är frihet för mig. Det är en sådan lättnad att få vara kvinna för en gångs skull och inte skämmas för det utan tillochmed vilja lyfta fram de "kvinnliga" sidorna i mig! Hade jag fått välja hade jag nog skippat den här uppfostran jag har fått där jag har lärt mig att kvinnan ska vara självständig och inte olik mannen, men alhamdulillah - allt jag har gått igenom tills idag har gjort mig till den jag är och det var Allahs Plan. Alhamdulillah för islam och frihet för kvinnan!

Asr

sah

Vår ädla Shaykh ibn ul-Qayyim sade:
"Att slösa sin tid är värre än döden, för slöseri av tiden avskärmar dig från Allaah och det eviga kommande livet, medan döden endast avskärmar dig från detta liv och dess invånare"

amore



Ibn Abbas sade: "Den som älskar för Allahs skull, och hatar för Allahs skull, och visar vänskap för Allahs skull och visar fiendskap för Allahs skull kommer få Allahs vänskap. Om man inte rättar sig efter detta kan ingen få känna den rätta smaken av Imaan även om denne har vart en flitig utövare av bön (salat) och fasta. Dagens människor är vänner och älskar endast för värdsliga orsaker men detta kommer inte ge dem någon nytta på Domedagen."
(Ibn Jarir, tagen ur Kitab at-Tawheed)

Ända sen jag blev muslim har jag funderat över detta att älska för Allahs skull. Det är något jag har strävat efter och försökt losta ut hur jag kan göra på bästa och ärligaste sättet, med ikhlaas. Å ena sidan tänker jag att om jag inte tycker om en person för dess personlighet, ni förstår ju att alla människor kan inte klicka, så är det lättare för mig att umgås och verkligen försöka älska denna endast för att det är en Gudsfruktig person. Förstår ni hur jag tänker? Men å andra sidan så kan man ju älska en persons personlighet för att den präglas av taqwa och ikhlaas. Jag menar - mina icke-muslimska vänner älskar jag inte på samma sätt som mina systrar eftersom de lever ett liv som vår Skapare hatar - hur kan  man älska något sådant?

Men allr detta går tillbaka till det jag skrev i nedanstående inlägg - vi måste rannsaka oss själva och verkligen tänka efter varför vi gör det vi gör. Alla saker i vardagen förtjänas att rannsakas. 

fear



Abu Darda' sade: "När de döda nämns, räkna dig själv som om du är en av dem."



Ruqya



Allah säger i Qur'aanen:

وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاء وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِينَ وَلاَ يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إَلاَّ خَسَارًا

{And We send down of the Qur'ân that which is a healing and a mercy to those who believe (in Islâmic Monotheism and act on it), and it increases the Zâlimûn (polytheists and wrong-doers) nothing but loss.}
[Al-Israa 17:82]

Muhammad Aal - Shaykh lär oss att Profeten, aleyhi salaam, brukade läsa al-Faatihah,början av sura al-Baqarah, ayatul-Kursi, suratul-Ikhlaas, suratul-Kaafiroon, al-Falaq och an-Naas, men som versen ovan indikerar så är hela Qur'aanen ash-shifaa’, läkedom, för människan.
Ruqyah går att applicera på psykisk ohälsa såväl som fysisk ohälsa, ett sätt att gra ruqyah på är att lägga handen över platsen där det gör ont, säga Bismillaah, i Allah's namn, 3 ggr och sedan upprepa denna du'a 7 gånger:

أَعُوْذُ بِاللهِ وَ قُدْرَتِهِ مِنْ شَرِّ مَا أَجِدُ وَ أُحَاذِرُ
A'oodhu billaahi wa qudratihi min sharri ma ajidu wa uhadhir
'I take refuge in Allaah and within His Omnipotence from the evil that I feel and am wary of.'

till min broder

Någon går bland oss som vem som helst. På två ben och andas in, andas ut. Blinkar, kisar mot solen och huden blir varm och producerar droppar av svett som rinner längs pannan. Andas in, andas ut. Hör hur fåglarna kvittrar, eller snön knarrar, eller bomberna i staden bredvid. Skottlossning eller barn som leker. Känner lukten av mat, av nyklippt gräs, havet. Av döda kroppar som steker i solen eller nygräddade våfflor. Ett kraft-tag på en avtryckare och allt är glömt. Allt är borta och det är endast Allaah och Hans tjänare i tystnaden. Tystnaden. Ensam i graven där Munkar och Nakir väntar på att fråga. Trodde att allt var förberett och att döden var väntad men skräcken i ögonblicket då kulan penetrerar kroppen är starkare än någonsin. Smaket av blod och skräcken. Skräcken. La ilaha il-Allah. La ilaha il-Allah. La ilaha il-Allah. Väntar på att begravas medan familjen, vännerna, systrarna och bröderna gråter, smärtar. Gråter, tröstar. Gråter. Som om det aldrig ska ta slut. Smärtan och saknaden är så intensiv att man kan ta på den. Nästan känna smärtan med händerna, i munnen. I natten.

And certainly, We shall test you with something of fear, hunger, loss of wealth, lives and fruits, but give glad tidings to As-Sābirin (the patient ones, etc.). Who, when afflicted with calamity, say: "Truly! To Allāh we belong and truly, to Him we shall return."
(Al-Baqarah 2:155-156)

RSS 2.0